lördag, december 06, 2008

The Plan




Nej, jag lär inte åka 8.5 kg stelt, förmodligen blir det 9.8 kg FS istället. 100 mm måste ju vara trevligt? Eller gungar det för mycket? Ja inte vet jag. Cykeln är nog minsta problemet, jag är lite oroad för hur min andning känns, antingen är jag bra jävla kass såhär års (också) eller så jävlas det igen. Jävlas det igen kanske det inte bara är astma, vad vet jag? Nu ett par timmar efter förmiddagens skidpass med fyrorinslag känns det hyfsat. Ska köra ett till idag och se hur kroppen reagerar på det. Apropå det, tror jag kör ett fyror-block var tredje vecka, eller ska jag köra var fjärde? Var femte? Med underhållande fyror där i mellan? Distans=Fegt? Maxstyrka?


Ett fyror-block borde ju kunna se ut enligt följande:
10 pass fyror. Det borde jag kunna hålla reda på... Givetvis några maxstyrkor inkluderade. De senare kör jag på cykeln och inte med 200 på stången i år.


Där-i-mellan-block:
2 pass fyror och ett gäng med trösklar, ett distans och något återhämtningspass.


Jag är lite sugen på att inkludera några fina plattan-i-mattan-distanspass också. Kanske kör all min distans så? Har på nåt sätt fått för mig att det kanske ska räcka med fyra tröskelintervaller under ett och samma pass. Nån jag känner körde jääääättelång uppvärming och jääääättelång nedvarvning, men inte såå himla många intervaller. Jag har alltid kört 10 min uppvärmning och sen 5-9 åttor eller nior med ett par minuters vila och 10 min nedvarvning. Kanske är det att elda för kråkor? Ingen aning. Kanske bättre med längre intervaller? Jafan. Jag har ingen aning.


En av mina favoriter och tillika fredagsmys i skrubben är 15+15+15 min med ökning av motstånd efter varje kvart och ingen vila. Ett sånt pass slutar alltid med längre tid över 90% än ett fyror-pass.


Ja, jag har lite att fundera på. Verkar inte som om jag kommer att bli proffs heller. Iofs inget klart så chefen kanske erbjuder mig ett kontrakt ändå...







2 kommentarer:

Jonas l sa...

Så glad jag blev av detta inlägget. Förstår att du inte tänkt lägga ner cyklingen som det lät sist jag läste något du skrev. Kul. Lycka till och träna så som du tror är bäst.

Unknown sa...

Jag har försökt att lägga av sen 1997, inget som talar för att jag ska lyckas i år heller...