måndag, december 29, 2008

Enkel


Jag är en enkel man med enkla intressen. Det är rätt skönt att komma till en sådan insikt. För ingen i hela världen kan påstå att cykel, skidåkning eller löpning är särskilt intellektuella idrotter. Sen vetifan, det är ju ett ganska banalt intresse att försöka bli bra på något som jag inte kommer att bli särskilt bra på. Undra vad idrottspsykologiböckerna skulle tycka om en sådan självinsikt? När jag kikar på idrott på TV så brukar jag ibland fundera varför vissa inte lägger av, ta Fredriksson som exempel. Inte den vassaste kniven i lådan just nu, men han hänger i. Fast skillnaden mellan honom och jag är flera, bla att jag förstår att jag inte är bäst... Så han är kanske inte rätt att ta som exempel, men vad jag försöker säga är att det finns ju något magiskt och fantastiskt i att inte vara bäst men ändå göra saker och ting så rätt som möjligt, inom den egna ramen. Och dessutom inte göra det för vinnings skull, alltså bara för att det får en att må bra. Eller nåt. Hur man nu kan må bra av att göra illa sig själv men det förstår bara vi. Låtsaselit helt enkelt. Men det är ju vi som gör att de bästa har några att slå. Tänk Apocalypse now utan statister, liksom.
Men givetvis fantiserar jag om att bli bra... Det har jag gjort i 17 år nu... Så jag är ingen vidare vass kniv jag heller...

5 kommentarer:

Tom sa...

Ja, visst fan är det magi att nå sin fulla potential, men det är ännu mera magiskt om det leder till seger.

/Smörkniven

Tom sa...

Vassa knivar tycks för övrigt bli ganska slöa knivar i samband med barnafödande. Jag är säker på att det inte är någon slump.

Rickard Mattsson sa...

Haha, vilka härliga funderingar! Jag brukar tänka så här. Okej, jag är inte bäst men jag mår i alla fall bra och är inte fet och ful pga. mina intressen. Att köpa en cykel för 30000 kronor är helt klart värt det om man håller sig frisk och snygg på kuppen. Vad kostar ett par silikonbröst? ;)

Unknown sa...

Jag skulle se så fånig ut med silikonbröst.

Rickard Mattsson sa...

Jo jag vet, det är inget för killar men det kanske du visste redan. ;)

Det jag ville poängtera är att vissa plöjer ned massor av pengar för att må bra på konstgjord väg så att köpa en dyr cykel och bli snygg och må bra på naturligt sätt känns ganska överkomligt.