lördag, augusti 02, 2008

Rysk asfalt

Fan, jag försökte verkligen övertala min gröne kamrat att åka med idag på smalhjulingssafari. Det gick inte, totalvägran. Sen när jag och Robert drog iväg mot Kovland över timmervägen så blev jag lite förvånad över att möta en grönklädd landsvägscyklist. Han vände till och med och hakade på oss, men sa att distans är värdelöst och att han skulle köra ryskt. Givetvis, det är ju klart han skulle köra ryskt, hade jag inte gjort det igår skulle jag också gjort det men idag var del 7 mil landsväg på schemat, eller jag vet inte hur långt det blev, har ingen fungerande cykeldator på min smalhjuling. Det ligger sjukt nära till hands nu att alla pulsklockor och skit ersätts av en universiell GPS som inte kräver massa magneter och annat skrot för att fungera. Borde veta hur långt det är, knappast första gången jag åker Alltank, Kävsta, Bergeforsen, Laggarberg, Sundsvall. Kanske regionens mest underskattade runda. Hade det inte varit för alla jävla bilar på åttisexan så är den fan rätt fin, och halvjobbig fram mot Indal, fin mot Bergeforsen, kanske lite trökig förbi Timrå men mot Laggarberg är det kuperat igen. Inte sååå tokigt mao. Det känns i kroppen nu att det gått några pass på inte allt för lång tid. Nu ska jag låta mig själv läka ihop så får vi se vad det kan ge. Kanske kan det bli snurr på benen tills Finnmarksturen eller Kringelloppet. Men det senare är ju XC och jag har läst någonstans att man måste vara 6.3W/kg för att vara topp tio i Sverige. Så det är nog ingen idé att åka dit. Med mina siffror är jag nog knappt topp hundra. Fast 6.3 baseras nog på om man är tunnis och inte fixar över 170 i knäböj. Med lite tur som får jag köra bloddoping ikväll och då blir jag 63 W/kg...

Verkar som om 4x4 går som en löpeld över landet. Kanske bra det, men det känns lite 2007. Jag skulle nog vilja påstå att det är typ 5.5x4 som gäller i år eller kanske tom 6x5. Men vad vet jag...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ca. 7 mil är Kävstarundan, det var trevligt att få träna med dig Henrik, jag har i stort sett bara tränat ensam i år, i våras var jag ute med dig och några till det är enda gången. Sen får jag tacka för att du inte körde livet ur mig också.

Unknown sa...

Hahaha, det är jag som ska tacka. Vi får se till att det blir en fortsättning på det här, kanske kan min grönklädde kollega hänga med nång gång, kanske finns det fler som är sugna på att nöta lite asfalt?

Miike sa...

Fan vad ni tränar!

Anonym sa...

6,3w/kg är väl vid 4x4min, 5w/kg vid tröskeln är väl att bra mått för att vara elit i sverige. 6,3w/kg vid tröskeln är protour värden....

Anonym sa...

Imponerande. svordomarna verkar ha försvunnit! Gratulerar!

Anonym sa...

Jag är för klen för svenska eliten, om det inte vore för att tävlingarna inte avgjordes i wattsiffror så skulle jag kunna lägga ner.

Unknown sa...

Jag håller med dig Öijer, fan så skönt att tävlingarna inte körs i ett labb...

Anonym sa...

Nä labb fybusen, vi i Falun håller inte på med labb......... Men jag undrar varför jag har två 3mm ärr på vardera lår?

Förresten så är det 30x3 som gäller :D