torsdag, augusti 21, 2008

Läkarbesök

Sådärja, det skulle jag gjort tidigare i år... Men, men... Jag var och hälsade på farbror doktorn. Logistiska begrepp som Just In Time existerar inte inom sjukvården, 0930 hade jag fått tid 1030 satt jag fortfarande och stirrade på konstiga planscher som antingen beskriver förslitningar i knän eller KOL, och väntar. Väntar lite till, och lite till, funderar på hur mycket pengar som rinner iväg då jag är där på arbetstid, som jag inte får betalt för, då äntligen ramlar il doctore in. Jag säger att jag har problem med luftsystemet, han tittar skeptiskt på mig. Jag berättar att jag nog snart testat det mesta för att minimera allergiska besvär slash astma. Han tittar ännu mera skeptiskt på mig men ber mig ta av mig tröjan och att blåsa i en sån där mätare som mäter blås. Jag vann och fick skriva in mitt namn på High Scoren för mätaren vilket givetvis gör doktorn mer skeptisk till mina önskemål. Jag förklarar, "full belastning" det är då problemen kommer, inte när jag suttit och druckit kaffe framför datorn. Symptom? Tänk Björndalen -15 och OS-jaktstart, i kvadrat. Ok, så kunde det tydligen vara. "Inflammationer i luftrören", nähä? Vill jag säga. Var det månne därför jag inte orkade lyfta armarna ovanför huvudet i förra veckan? Kanske? Och ville sova bort några dagar av semestern? "Orsakade av allergi" Shit vi bryter ny mark här nu alltså! Många timmars väntan blev tio min undersökning samt ett recept. För detta åkte jag tio mil tur och retur, missade en massa arbetstid och köpte dyr medicin. Notan för dagen slutade på närmare en och en halv lusentapp. Kul. Det blir inga Lunartrainers.

Tro nu inte att jag inte gillar sjukvården, för det gör jag. Eller iaf ibland. Min käre husläkare hade ju inte tid för mig så denne nye doktors tveksamheter mot mig kan ju ha haft att göra med att jag är cyklist och ville ha medicin samt verkade frisk... Vad vet jag?

Inga kommentarer: