lördag, januari 10, 2009

Nyårslöften

Det är många som börjar sitt nya liv nu 2009. Hör på jobbet om nya dieter, vikt- och träningsmål. Tänk att det är samma varje år. På friskis, och alla andra gym för den delen, syns det extremt tydligt. Inte en käft (nåja, relativt) som tränar innan 0101 men efter det... Fullbokade pass, trångt i gymmet osv, allt håller i sig i ett par månader, sen är det som vanligt igen. Det är lite bakgrundsfakta till min åsikt om att alla är dumma i huvudet... Samma sak nästa år, och förmodligen om hundra också. Helt magiskt. Jag ska inte säga att jag är någon jätteförebild men fan, någon sånär kontinuitet har jag i mitt liv, ok jag kan förstå att när någon gått för långt ner i träsket så blir startbacken som på Lida Loop; brant och kanske längre. Men fan, varför går det inte in att det inte finns någon genväg? Och att det tar tid? Igår var det tårta på jobbet... Jag, som enligt alla "får" äta, åt ingen... Ingen som tänkt tanken att det kanske är pga just att jag inte åt som gör att jag "får" äta??? Åjo, jag vet i cykelkretsar "får" jag inte äta... Men, men det finns ju en värld utanför cykel också. Läste någonstans att det behövs 20-25 träningstimmar i veckan för att man ska slippa helt att fundera på vad man äter, detta lär ju givetvis gälla för vuxna, ungdomar och juniorer som tränar bör väl tänka på annat än vad de stoppar i sig. Ok, jag testade en diet i höstas; LCHF. Detta var bara för att jag tyckte att det lät så in i helvete fel att jag blev tvungen att prova. Jorå jag gick ner i vikt, men fan vad jag mådde konstigt. Inte gick det att träna som folk heller, således förmodligen inget för någon som ska träna fyror.

Bara för att understryka att det inte finns några genvägar har jag köpt mig en Monark ergometer. Nu jävlar ska skrubben uppgraderas till 2.1. Har läst vad Coggan tycker från pärm till pärm några gånger redan, så nåt tok ska väl det här resultera i. Har tänkt mig att skriva effektdagbok här sedan när allt är installerat och klart. Vi får se. Imorrn ska jag göra av med energi på skidtävling, hur nu det ska gå, Töva och Våffelrännet kommer att vara en väldigt osäker plats imorrn...

2 kommentarer:

Rickard Mattsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Rickard Mattsson sa...

Haha! Håller helt och hållet med om dina synpunkter kring nyårslöften. Varför skulle världen ändras bara för att en siffra ändrats från 8 till 9? Det är ju lika idiotiskt som att ha sin klocka att gå fem minuter före ordinarie tid. Vem lurar man egentligen? Någon annan eller sig själv?

Nä, alla ni som läser detta. Ryck upp er. Ni behöver inte vänta in ett nytt år för att göra en seriös förändring i era liv. Gör det nu och gör det direkt. Gör det hårt och varje dag. Kontinuitet är nyckeln till framgång. Jämför med din inkomst. Vem fan vill ha en lön endast i januari för att det bara var då man orkade jobba? Man måste således arbeta året om för att få lön alla årets tolv månader annars håller det lixom inte. Det samma gäller ditt välbefinnande och din form. Träna med måtta året om med så bra kontinuitet som möjligt så kommer resultaten som ett brev på posten.

Tro mig, jag har själv gjort resan och den började inte vid ett årsskifte. ;)