onsdag, februari 04, 2009

Att låsa eller inte låsa...




Jafan, jag har ju åkt låsbart i några år nu. När jag körde Manitou så använde jag aldrig låsningen utan pumpade bara hårt, när jag bytte till Reba/Magura så tyckte jag att det blev lurigt med inställningen, låst är ju som sagt stelt men olåst blev det för mjukt. Jag gillar det halvlåsta läget man kan få till på en Fox och Reba. Det funkar ju inte på en Durin, den har ju DLO men den tillåter bara att gaffeln expanderar. Undra just om den nya Durin SL kan vara svaret på mina böner? En gaffel som har lite styvare initial inställning och därmed funkar lite halvlåst. Det är i alla fall så jag fattar det. Det är ingen plattformsdämpning utan bara fjädern som har en tuffare grundsättning. Mycket talar för att det blir en sån för att "lyxa till" det litet. Den och Marta SL mag... Kan bli fint det.

Jag har alltid haft tanken om mig själv som en Big Ring Masher, men som det kändes i fjol så rullade det bäst på när jag försökte slappna av så mycket som möjligt och bara låta benen spinna. Med det i åtanke så kanske jag borde hitta en set-up på cykeln som tillåter dämpning hela tiden som kanske gungar lite mer då men ändå lite mindre än en där jag låser både fram och bak. För varför åka heldämpat om jag ska åka med låst hälften av tiden? Då är det ju bara onödig barlast. Nä fan då ska fluffet utnyttjas till max! Tur att jag har en anthem mao. Lite skoj när jag idag slösurfande var inne på mtbr och någon bad alla lista "världens bästa ht och fs" gissa vilken fs som förekom onödigt frekvent!?

Inga kommentarer: