måndag, juli 21, 2008

Sumo

Joo, det var ju nån som skrev att det var anmärkningsvärt att vara 14e och väga 80 kg. Kanske var på skämt eller så vad vet jag. Men jag vägde faktiskt 81.7 kg dagen innan så alltså är jag ännu bättre. På Trans Germany hade de en tävling som gick ut på att man skulle vara så tunga som möjligt. Jag och Micke kunde konstatera att vi nästan platsade, trots att vi var ett par tre timmar före de andra i den tävlingsklassen, varje dag. Vi gissade oss till att vi troligen var det tyngsta laget topp trettio. Cykling är ju en enda stor vikthysteri och bantningsmanin är fullständig. Undra hur många i svenska skidlandslaget som funderar på viktnedgång? La inte Gunde av för att han inte kunde äta tillräckligt? Skulle vilja se den cyklist som funderar i sådana tankar. Jaaa jag vet jag är lika insyltad jag... Kommer ihåg när jag gjorde "dödstestet" hos Nicke Velin-Berger och han klämde på vekryggen för att se om det var lönt att jag tränade nåt mer, jag vägde ju nästan 80 på den tiden, och över 80 kan man inte väga som cyklist! Det är klart som fan att teoretiskt är ju effekt- viktförhållandet av yppersta vikt men i det verkliga livet då? Proffsen snackar ju om 6.7 W/kg eller vad det nu ska vara. Det är en saftig siffra det. Den skulle ju kräva 547 W av mig alternativt att jag går ner till 65 kg. Ojojoj vad trevlig jag skulle bli då!!! Men det är klart kan man hålla blodvärdet uppe med lite EPO, humöret på topp med kokain och vakenheten med amfetamin så är det väl kanske ingen större sak...

10 kommentarer:

Anonym sa...

81,7kg? Nu går jag och skjuter mig själv... Du måste ha bra syreupptagning. Riktigt bra kört i Norberg i alla fall. Fantisera lite om du skulle väga 75kg nu och din cykel 8,5kg, vad skulle du ha för placering då?;)

Miike sa...

jag tror Henrik hade kört sämre då, tappat kraft, ork och motivation. Nu har vi suttit på fik ätit gott och njutit. Vilket gav en bra respons. Sedan var givetvis 4x4 grunden till ökat VO2 max. Den stenhårda träningn hade han nog inte klarat om han ätit sallad och gurka för att kvala in på - 75kg! Men jag kan ha fel.. Sedan är det viktigare med funktion en vikt på cykel. Min högst personliga åsikt

Unknown sa...

Visst får man väl högre VO2-max av muffins? Jag har då läst det iaf...

Rickard Mattsson sa...

Kladdkakemuffins ökar VO2-max, det är bevisat i studier. ;)

Unknown sa...

Jo, till anonym... Det jävliga är att jag med mina kilon får dyngpisk uppför Sundsvalls värsta backe av ett par killar som väger än mer, varav den ena har orakade ben och mest dricker öl...
Får iofs stryk av fler här hemma men jag tänkte på syreupptag...

Anonym sa...

Fredrik Ericsson är ju en hyfsat duktig cyklist. Han väger in på 78 kg, så du kan också vinna tävlingar...
Jag väger ju några kilo under 70, men äter som om jag skulle väga det dubbla.
Men 550 watt ska väl inte vara några problem för dig?

Anonym sa...

Förresten, skidåkare behöver inte vara lätta. Bara starka. Cyklister behöver inte vara starka, bara lätta och uthålliga. :)

Unknown sa...

Med att äta som du vägde det dubbla, menar du då att du äter mycket eller lite?

Jasså han väger 78... Nja inte tror jag det är enbart vikten som sätter min begränsning, det är klart det vore fint att väga 75 vara frisk och kunna klämma över 450W...

8.5 kg cykel är på g.

Anonym sa...

Äsch, Öijer äter bara socker och kemikalier. Jag har börjat med mer socker i min kost och se hur det gick, huvet mådde inte så bra.

Men men jag ligger ju också på 70strecket å pendlar. Dock så är jag kortare än er. 1,76m över havet närmare bestämt.

Jag har ju varit vek som fan denna säsong också. Tror fan jag ska deffa ned mig till 68kg... det vägde jag inför Lida Loop 2007 och d gick ju fort då....

fan nu skriver jag nästan mer här än på min egna sida... undra om jag inte ska ctrl+c här och ctrl+v på min sida...

Anonym sa...

F-n!
Med det effekt-vikt-förhållandet borde jag få Barsebäck att likna en cykeldynamo då jag trampar på ute i skogen :-D
//Peder!