söndag, maj 17, 2009

Kaos

Lyckades med konststycket att göra illa baksida ben igår. Har ingen som helst aning om hur, men det gjorde igår kväll så ont att jag hade problem att bromsa när jag körde bil. Det är väl kanske "sådär", bromsrörelsen är ju en smula lik tramprörelsen. Svårt att säga vart det gör ont, först trodde jag att det var baksidan knäet, någonstans där vadmuskeln fäster. Men sen så känns det som om hela baksida lår är misshandlat, upp till skinkan. Men största smärtan är helt klart bakom knäet +- i dec både uppåt och nedåt. Jätteskoj.
Nästa punkt på kaosagendan är att jag idag vaknade 11. Jag sover aldrig särskilt länge, på helgen kliver jag upp halv sju och på vardagar sex. Oftast. Två gånger per år brukar jag sova länge så idag var nog en av dem. Dessa brukar sammanfalla med rödvinsdoping dagen innan men detta kan jag inte heller skylla på idag. Sov bara. Kanske kroppen som säger något. Har inte känt mig så tip-topp de senaste veckorna så det kan ju ha sin förklaring.

Jag fick en inbjudan till en LCHF-konferens igår lördag. Frank Nilsson heter föreläsaren som skrivit en bok vid namd "Istället för doping". Jag är nyfiken av mig så jag har mejlat honom och frågat om vad jag ska äta och hur mycket bättre det blir. En mycket självsäker förepsråkare är han. De är helt övertygade om förtjänsten med att inte äta kolisar och att bara ladda med fett. Alltså; i deras värld råder inga som helst tvivel om denna kosts förträfflighet, både för diabetiker och elitidrottsmän. Den ska ge finfina fördelar på hormonbalans, fettförbränning osv. På frågan om vilka referenser de har i dagsläget så blir svaret en smula tunt. Oftast refereras till någon undersökning där resultatet visade på att LCHF-atleter inte blev så mycket sämre... De kunde prestera ungefär samma submaximalt men saknar toppfart. Eller så snackas det om eskimåer. Hur många av dessa har på senare år tagit OS-guld? Visst, det är ju spännande med detta "nya" sätt att äta fett. Men att de kan var så pass säkra på en sak när det inte finns något fall som direkt styrker, det är för mig en gåta. Kanske läge att visa en viss ödmjukhet innan de faktiskt kan påvisa sin tro? Jag blev uppmanad att hoppa på innan det är för sent och jag blir för alltid akterseglad. Blev även uppmanad att köpa boken några gånger. Samt att vara med på en konferens som kostar 400 minus fem kronor. Jag är allergisk, mot säljsnack.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sova till klockan 11? Ofasen, då var jag precis toppen av slättmon kom jag på.

/Svanebo