tisdag, december 08, 2009

Watt

Ok, här är affären. Jag blev ju lite besviken på mitt test i förra veckan. Iofs kanske en katastrof, men en förbättring sedan de tidigare testen. Men det var lite tråkigt att effekten var lägre än den jag kör fyror på här hemma i skrubben, alltså borde det vara något fel på min? Så, jag gjorde ett eget test, hemma. Nådde dryga 410w med kontinuerliga treminutersramper och 40W stegring. Alltså nästan samma lika som hos Svanebo, där jag nådde 408. Efter att ha läst lite effektträningsbibel så tror jag mig förstå att det går att köra fyror över max effekt VO2-max, frågan är om det är det bästa sättet? En annan sak som jag tycker mig kunna utläsa av mina tester är att tröskeln är ok, inte jättebra men den ligger ändå ganska så nära mitt max när den är slipad. Har alltid haft problem med dessa förhatliga fyror, troligen för att jag kör dem för hårt, men ont ska ju med ont fördrivas... Gör jag en gissning på på min max minuteffekt och 5s så har jag en sån där / kurva enligt Coggans cyklistkvalitetsbeskrivning och således lär jag sälja min mtb och köpa en Trinity. Eller så är den - som för alla andra odugliga. Min Borgkurva blev nog rätt så exponetiell i alla fall... Jaja. Idag är jag tillbaka på tröskeljakt, två tjugor är avklarade, 50W under fjolårsbästa men på samma puls som då. Chipp.

3 kommentarer:

Peter sa...

Var är affären du började att skriva om? Glömde du bort och kom in på ett sidospår. För övrigt ett helt oförståeligt inlägg.

Unknown sa...

Mmm här är affären...

Tom sa...

Trinity? Du bara snackar.