torsdag, oktober 01, 2009

Människor

Fan. Vår kaffeautomat säger till när den är klar. Den tuggar först några varv fulkaffe, bluddrar lite, står helt stilla och bara väntar, sen släpps en dryck inte helt och hållet olik kaffe på, därefter bluddrar den lite till då den spolar rent sig själv med en kort avslutande smäll och återgång till ursprungsläget som åtföljs av en ytterligare tyst, stilla och outhärdligt lång väntan på det förlösande avslutande pipet. Här finns det olika skolor om vilket agerande som är rätt. På maskinen står det pedagogiskt "Jag piper när jag är klar" allt för att minimera en överfull slaskhink med tillhörande merjobb för den stackars Selecta-anställde. Som sagt, olika skolor. Jag har inte gjort någon noggrann studie men jag tycker mig se följande tendenser:

1. En tekniker väntar alltid ut pipet. Det står på maskinen att den piper när den är klar. Den är med andra ord inte klar innan den piper, alltså kan inte muggen tas bort innan pipet.

2. Säljavdelningen kan glömma muggen i maskinen efter pipet. Alternativt ta bort muggen innan påfyllnad ens börjat. Det är inte alls ovanligt att det står privata säljarmuggar i eller runtom maskinen.

3. Projektledaren vill hemskt gärna stoppa dit sin mugg INNAN personen före fått sin mugg fylld, absolut innan pipet allt annat är och bör ses som ett misslyckande.

Det är spännande varje gång det är fika. Bäst är ändå Inköparna som sätter igång en kannabryggning tre minuter innan morgonfikat. Men så är de ju mutade med fikabröd och då gäller inga sociala regler.

1 kommentar:

Söderlund sa...

hahahaha samma problem med pipet på mitt jobb. Olidligt lång väntan :D