måndag, oktober 19, 2009

Black gives way to blue

Jag har inte varit ett fan av Alice in Chains, tidigare. Jag har lyssnat, har några skivor och så men inte lagt ner större möda på dem. Kanske borde ha gjort det. Men det går ju att åtgärda, nu. Black gives way to blue är den bästa skiva jag hört, tror jag. Stora ord det bara efter några genomlyssningar, men jag tror inte jag hört så genomtänkt musik tidigare. Det är som att blanda allt som jag någonsin tyckt varit bra och lagt dem i en burk och skakat om. Ofta kan ju musik vara bra, sköna toner och feta riff. I fallet med den här skivan är det också så, men så helt plötsligt dyker något nytt, helt oväntat och ännu bättre upp i musiken. Fantastiskt helt enkelt. Elton John spelar piano på titelspåret om jag inte fattat allt fel. Bara en sån sak. Oväntat är bara förnamnet.

Köp.

Inga kommentarer: