söndag, januari 07, 2007

Jobbigt



Fy fan. Har precis avslutat den mest intesiva veckan i mitt idrottsaktiva liv. Har bara kört intervaller och lite styrketräning. Tidsmässigt som ett långt distanspass, ja jag har faktiskt kört längre tidsmässigt på ett pass än vad jag gjort på de senaste sju passen. Men, jag har troligen aldrig haft så mycket tid i pulszonen över 90% som nu, iaf inte under kontrollerade omständigheter. Det har varit fostrande, jag har aldrig tränat något som ens skulle kunna sägas vara i närheten. Nyckeln verkar vara variation, har kört spinning, löpning, stavgång och trainer. Trodde till en början att trainern skulle innebära ett problem för att nå över 90% men det finns sätt att lura kroppen på. Träningen på den har nog varit mest lärorik om den egna begränsningen, det är ingen lek att bli bra på att cykla. Spinning verkar vara en mer effektiv träningsmetod än jag tidigare trott, det är ju superlätt att få upp pulsen och med Kents kanonpass så är det svårare att hålla igen än att ta i. Snacka om gratisträning!

Mellan passen har jag kikat på Tour de Ski, svenska journalister verka vara det mest bakåtsträvande och skygglappsförsedda släkte som finns. Sverige är inte bättre och jo skidåkning uppför en slalombacke är visst skidåkning. Fattar de inte att de ska vara spekatkulärt? Mäktigt att se Angerer fullkomligt krossa motståndet. Undra om han kört mycket 4x4?

3 kommentarer:

Miike sa...

Vad håller du på med? tänk på att du kan bli övertränad....

Anonym sa...

Hej, jag är hitlotsad från stefans hemsida. Jag ser att du också eventuellt läst en vissa artikel om Jan och Jans träningsmetoder. Jag tänkte själv ladda på med 4*4 ett tag nu, och körde första passet idag, på testcykel. Men jag kände att det nog kan vara skönt med lite skidgång mm att alternera med. Vilken procent av maxpuls siktar du på att ligga på förresten? själv har jag varit över 90% i runt 40 minuter hittils den här veckan.. men siktar på 95%. hmm..

http://ormmicke.wordpress.com/

Unknown sa...

De säger ju att det är säkrare att sikta på 90% och kanske nå 93% än att sikta på 95 och köra för hårt. Jag vet inte vad som är bäst ännu, men jag tror att det är viktigare att kunna genomföra flera pass i följd än att förta sig på ett och resten blir lidande. Sen är det väl lite beroende på hur väl förberedd ens kropp är, vilket inte borde vara nåt problem för dig, så du kan säkert ladda på rätt friskt. På löpning och stavgång brukar jag nog ändå sluta på 95 innan alla intervaller är gjorda...

Stavgång förresten är bra skit det, om ca en timme ska jag ut och nöta. I like!