måndag, januari 03, 2011

Tröskelträning

Inte aerob eller anaerob tröskel, ingen sweetspot heller utan ren smärta. Jag hälsade på en av stadens alla massörer idag, den här killen har svart bälte i att göra illa folk. Tanken var att få ännu en till vinkling på mitt knäproblem så att ingen fastnar i vinkelvolten. Det kördes med laser, tummar, underarmsben och givetvis en armbåge eller två. Jag har fått massage förut, jag har svettats, tårar har nalkats i ögonvrån, ändå var allt innan idag lika smärtsamma som de där ljumma sena augustikvällarna i svagt motljus vid kolgrillen i jämförelse med dagens övningar. Det var lärorikt. Ni vet hur en daggmask ser ut när man sätter en fiskekrok i den?

Slutsatsen från mig fram till nu är ett tillägg till styrketräningsdebatten om dess varande eller icke varande för cyklister... Det finns ett liv förutom cykling också. Så fuska inte med maxstyrkan, för helvete. Jag drar till med en vild chansning om att snittet blir bättre, för alla, om de slipper göra fyra månaders träningsuppehåll lite då och då.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad har du för problem med knäet? Har själv slitit av främre korsbanden i högerbenet pga en knuff när jag spelade innebandy. Detta inträffade för snart två år sen och jag fick inget nytt korsband eftersom doktorn tyckte att knäet kändes så stabilt ändå. Min enda rehabträning för knäet har varit cykling i princip o ingen styrka. Min sjukgymnast har efter tiden med mig konstaterat att det tydligen går att återfå hyfsad styrka igen med enbart cykling och har börjat tillämpa det på andra korsbands offer. Har sen höstas även börjat att springa igen och det går bra utan smärta och är snabbare än jag var innan skadan. Men nu när jag läste ditt inlägg så började jag fundera på om jag ändå borde styrketräna bena. I ärlighetens namn så är fortfarande höger lår något mindre än mitt friska vänstra lår. Känner även att jag inte har samma kontakt som innan med musklerna i knäet, speciellt på insidan där den är mindre. Har du något tips på hur jag bör träna knäet eller ska man rådfråga sin gamla sjukgymnast? Hoppas du får ordning på ditt knä!! Mvh Robert

Unknown sa...

Robert,
Jag blev av med mitt korsband och delar av ledbrosket i en skidkrasch 2001. I början glappade knäet märkbart men det har jag motverkar genom mycket styrketräning, mest då i början. Jag var rätt stark när korsbandet gick också, så jag hade lite att ta av. Under den tiden cyklade jag inte så mycket, fokuset låg på att komma tillbaka till skidåkningen.

Jag upplevde det positivt för knäet när jag började cykla igen, det minskade på svullnader och gjorde leden lugnare. Jag har fram till förra vintern alltid tränat styrketräning på försäsongen. I fjol körde jag "grenspecifik" = styrka på cykel. Nu under hösten fick jag helt plötsligt under en cykeltur ett klickande i baksida knäled med påföljande mycket smärtsamma låsningar vid minsta rörelse. De lärde tror att det lossnat brosk till följd av minskad stabilitet i leden orsakad av att mina stabiliserande muskler blivit försvagade av cyklingen / minskad mängd styrketräning.

I princip sägs det att alla med korsbandsskador drabbas av artros till följd av den minskad stabilitet som avsaknaden av korsband innebär. En av sjukgymnasterna jag träffat hävdar att de snabba muskelfibrerna kan agera substitut för korsbandet och stabilisera leden. Dessa tränas genom maxstyrka och spänst samt försvagas av att enbart cykla då belastningen på dem blir för liten...