onsdag, januari 02, 2013

Härskarcyklist


Alnö Race Team är en helt fantastisk företeelse i Sundsvalls cykelhistoria. Ingen kunde väl någonsin tänka sig att det skulle samlas knappa 70 cyklister kl 18:00, måndagar under sommaren. För mig som är uppvuxen i ett cykelsundsvall där en stor klunga bestod av fler än två stycken cyklister som var på väg åt samma håll. Där ser man vad ett gäng entusiaster och en gynnsam tidsanda kan göra åt en anemisk cykelsport. 

I ärlighetens namn måste jag nog säga att jag det är en smula komiskt att jag och några andra nyfrälse är medlemmar. Skulle nog vilja påstå, att vi är en del av anledningen till att det samlas så många cyklister där på ön. Har jag nu inte missförstått allt, så bildades föreningen för att slippa cykla och bli avhängda av drygjävla cyklister i den andra stadsklubben. Där i krokarna av 2000-talet...

Så länge jag cyklat, sedan 1993, får jag nog lov att erkänna att de vackraste stunderna varit de gångerna jag från spets av en klunga sett skuggorna av medcyklister falla av bakåt och att få vända sig om, vara ensam och bara se små prickar av dessa slagna människor är minnen som verkligen värmer. Inte ofta. Men bilderna i huvudet har hjälpt mig genom mången tjuga.

Jag är ju uppvuxen med en sådan klubbatmosfär såsom att man tar med de nya och stöter av dem när man är längst hemifrån. Inte skrivet i klubbstadgarna, men tanken har nog funnits under fler hjälmar än min. Det fostrar och härdar. Bara de som riktigt brinner för sporten eller är tillräckligt dumma kommer tillbaka. Eller nåt. ART är tvärtom. Käka korv efter passet och prata om vad som hänt med dina kamrater. Ha roligt, tillsammans!? Nu verkar det inte bättre än att ART kommer ha ett elitlag i år, förmodligen till antalet större än många andra anrika Svenska klubbar. Vilket tankesätt som är mest framgångsrikt överlåter jag till någon annan att bedöma. Nu är det bara att hoppas att vi kan lägga band på oss under träning så att vi inte trillar ned samma gamla hjulspår från förr. Det är liksom lätt hänt efter en vinter som gett starka ben.

Inga kommentarer: