tisdag, januari 08, 2013

Min träning

Här kommer det textmassa:

Det ska bli intressant att se vad jag kan komma upp i för nivå med väldigt rimlig mängd träning. Sedan ett par år tillbaka har jag tränat regelbundet men väldigt lite. Allt började med att mitt knä slängde in handduken, sen så kom Thor till familjen och så var det med det tidsöverskottet. 
Första vintern, dvs 2010/2011 körde jag i princip uteslutande stakträning då kroppen inte klarade annat. All träning bedrevs i form av maximal insats i förhållande till tid. All-in-träning. Vallade skidor för första gången på många år förra vintern då jag vågade mig på att diagonala litet. Sommaren 2011 började jag så smått att cykla och till min stora glädje får jag säga att knäskrället ställde upp på mina böner och höll ihop med hjälp av lite underhållsövningar, så pass att jag kunde överföra All-in-konceptet till mtb-cykling. Mestadels bedrevs träningen på en runda två minuter från förrådet och jag körde intervaller, i platt terräng med extremt många igångdrag varje varv, om tio minuter. Satt mig ned och räknade dem och för er intresserade kan jag säga att dessa intervallers upplägg stämde nästan på intervallen när in på 10/20-konceptet. Hela känslan i passet stämmer även den då det blir ett tillslag på några sekunder efter varje kurva, inbromsning inför nästa, sväng och så på't igen. Gör jag detta, med fyra intervaller och rullar hem är jag klar på ca 50 minuter, och har blivit trött. Klarar jag varje intervall på 09:30 min kan jag översätta det till att ha 350W's kapacitet i 20 minuter på Monarken. Inte två tjugor, men väl en. Men det räcker ju inte. I min värld, om jag ska översätta ftp till prestationsförmåga på cykeln, så behöver jag klara 2x20 min på en för mig hög belastning för att känna mig "åkstark". Alltså, åka igenom en 20a på 350W gör mig inte 350W stark, 2x20 min @ 350W däremot. Jag tycker även att det är den andra tjugan som gör hela skillnaden och som sätter systemet på prov, tvingar fram förbättring mm.

Känslan av min cykling 2012 är ändå positiv trots 2-4 timmars träningsmängd per vecka. Började cykla landsväg lite väl sent, mitt i sommaren, men tycker att benen kom igång på en månad. Besvärades av kramper under de första tävlingarna och det kan nog tillskrivas den ringa träningsmängden, brist på längre intervaller, tävlingsbrist och allmän ohårdhet.

Som ni förstår kommer basen i min cykelträning inför säsongen 2013 föga förvånande eller för den delen revolutionerande vara 2x20 minuters träning. Däremot ska jag försöka akta mig från att gå över gränsen utan försöka finna den "underifrån". Har för många gånger ansatt belastning och vida överstigit min egen kapacitet vilket bara resulterat i att jag blivit sliten och trött med utebliven prestationshöjning som följd. De gånger jag ska gå över gränsen kommer träningen att se annorlunda ut och jag kommer att göra det rejält, dessutom hoppas jag nå sommaren såpass ofärdig att jag för nöjet att bli bättre under varma sommarkvällar. Jag räknar iskallt med att det räcker gott med två sådana långa intevallpass per vecka. Därutöver har jag tänkt åka Vasaloppet och vara tvåbarnsfarsa, vilket borde räcka till för att påverka VO2max och smärttröskel i positiv riktning.

Inga kommentarer: