fredag, januari 04, 2013

Cykling som träning

Burry Stander, en fantastisk mtb-cyklist avled igår efter en trafikolycka när han var ute på cykeln.

Ska jag vara helt ärlig är nog inte cykel en idrott jag önskar att Thor ska börja med när han blir äldre. Otaliga är de incidenter jag varit med om efter vägarna som mycket väl kunnat sluta på ett mycket sämre sätt. I vissa fall bara turen som gjorde att jag kan skriva det här idag. Det finns egentligen inget som talar för att föräldrar ska släppa ut sina barn efter vägarna, inte ens tillsammans med en klubb och ledare. De kan ändå inget göra när det finns bilister utan respekt ute efter vägarna. Givetvis är det mycket tråkigt då cykling är den idrotts/fritidsaktivitet jag tycker bäst om och önskar att fler ska få uppleva. Gärna då min familj. Men inget är värt att offra liv och lem för bara för att några bilister ska slippa ödsla de 5-25 sekunder det tar att bromsa in bakom en cyklist för att kunna väja undan säkert. Värst är ändå de som inte kan stå över en omkörning när man ser en mötande cyklist. Helt livsfarligt. Har tvingat mig i diket mer än en gång. 

Trist, men det är farligt ute på vägarna!

2 kommentarer:

Tom sa...

Trainer?

Unknown sa...

Ja, det är ju en lösning. Rätt bra sätt att ha koll på ens barn också. Distansträning frigör mycket tid.