torsdag, april 19, 2007

Halvfort länge

Sen jag började cykla har träningsfilosofin halvfort länge varit melodin. Kommer ihåg att jag som nybörjare fick ge allt under ett helt pass för att ens hänga med. Utvecklingen gick till en början ganska raskt och snart kunde jag hänga med de stora pojkarna och jag förutspåddes av vissa en ljus framtid. Jag har aldrig ryggat för att spotta i nävarna och göra ett hederligt dagsverke (på cykeln...), jag har ofta kämpat tills någon fått ta hand om resterna, tack mor! Vet inte om det är så att jag är vek, fysiskt eller psykiskt för ibland blir jag sliten. Faktiskt är det nog så att jag under mitt verksamma cykelliv nog varit mer sliten än fräsch... Så förmodligen saknar jag känslan av när jag ska lägga av. Det kanske är osäkerhet, "jag kör en vända till", "någon mil till", "äh jag tränar idag med". Undra varför det är så? Ångesten är så jävla stark.
Undra vad de ger egentligen, de där halvhårda distanspassen? Ingen tävlingsfart och för mycket slitage på systemet så man inte kan genomföra de riktigt hårda passen. Ska man träna halvhårt för att tävla halvhårt? Min uppfattning är att sån träning gör en seg och utan klipp i benen. Det är känslan jag alltid haft på tävling, alltid känns det som om det skulle kunna gå att köra snabbare men benen vill inte. Man ska inte kunna ligga på max och ändå skälla ut publiken för att de röker bredvid banan, då utnyttjar man inte resurserna maximalt. Så vad göra? Nu ska jag vila, sen ska jag återgå till den träning jag körde i vintras. Tyvärr har jag lockats med på timjakt igen, därför brinner mina ben lite väl mycket. Nu blir det 4x4 igen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är det mycket teorier, jag tror att det som är viktigt det är att man tror på sin egen förmåga samt att man är konsekvent i sin träning och inte hattar hit och dit. Distans och mängdträning passar en del och kort och hårt en del, det gäller att hitta rätt metod som passar en själv. Ta en sån som Bernt Johansson, han tränade väldigt mycket mängdträning, pass på upp till 25 mil, men han fick sina fartpass och intervaller genom att tävla mycket. Fortsätt som du börjat denna säsong Henrik och tvivla inte, till hösten får du utvärdera.

Unknown sa...

Mmm det är det som är mitt problem, jag avviker vid första motgång. Men inte i år. Utvärderingen blir intressant.

Miike sa...

Ja förstår inte vad du tvekar på! Du vet att distans är skit! Behöver jag övertala dig något mera nu??

Tom sa...

Jag har rakat benen nu, f-n vad kallt det blev!

Unknown sa...

Jag har haft rakade sen i februari. Stod inte ut med mig själv när jag körde trainer.

Anonym sa...

Fan, jag ska oxå raka benen snart men nu kan jag vänta lite till när det inte blev nåt tävlande för mig i helgen ;).

Anonym sa...

Jag kör efter devisen skitfort och skitlänge. Det fungerar bra för mig! Efter ett tag så är det som du idag tycker är fort ett lagomt distanstempo.
Men då har vi ju riktiga tävlingsbanor här ute på ön också :)