tisdag, september 20, 2011

XTC Composite 29er


Så äntligen står det en 29a i skrubben igen. Ett helt år har gått sen förra besöket. Den här gången är det vrålstelt i baktriangeln. Panikmeck inför NM på södra vilket kröntes med ett otroligt antiklimax... fan det var dyrt att åka två varv Sportklass. Inte mindre än 550 skattade kronor ville de ha av mig. Icke. Hann med några varv på banan under fredagen och några varv på "min" bana på lördag och söndag. Det första som slår mig när jag rullar ut är att jag hittat hem. För mig finns inga alternativ till 29er. Allt annat är sämre. Det är som att jämföra längdskidor med alpinskidor. Fast ändå inte. Om man nu inte skulle kunna åka lika bra uppför på alpinskidorna som på längdskidorna. För det kan man på en 29a. "Min" composite är en budgetvariant med X7 och giants enklare hjul. Funkar hur bra som helst. Tangerade mina tider på min bana, satta på en 85-tusenkronorscykel men keramiskt överallt. It's all about the bike. Eller?

Men.

Compositen är hur solid som helst. Känns rapp och svänger bättre än ett par korta slalomcarvers. Åter till ordet "men". Det är ingen Anthem X 29er. Den ger dig inte det där lilla extra som den heldämpade hojen gör, utför, uppför, tvärsför på stig. På AX.en siktar du och trampar, på den här måste man anpassa sig litet. AX.en är en friåkningscykel som är en XC-raket. Det här är en XC-raket. Man glömmer så lätt vad en AX gör för stigcyklingen, vad rötter och stenar försvinner och vad det kan rädda bakdäcken från genomslag. Fler än en gång satte jag mig lite fint på sadeln lagom på en rot eller sten. Så kan jag göra på en AX men inte på en Composite. Minst 98,5% av Sveriges långloppscyklister åker snabbare på en AX29er än en 26 HT eller FS. Det skulle jag kunna sätta rätt mycket pengar på.

Vilken ska jag välja då? I söndags var det en glasklar fördel för AX29er men så råkade jag rulla litet ikväll... Fan.

1 kommentar:

olmarkus sa...

Jaså du lyckades stå över NM, jag trodde inte du skulle kunna motstå den godbiten :-)

Spännande cykeltestläsning för övrigt...!