torsdag, november 16, 2006

Poor man's memory




Jag gillar musik, verkligen. Har säkert plöjt ner alldeles för mycket pengar på det, mycket mer än på cyklar, lite mindre än på bilar. När jag var yngre och oförstörd lyssnade jag mest på hårdrock. Genom farsans hembyggda högtalare, dynamik var ordet. Han påstod alltid att skivspelaren var bra som fan och att PU (pick up) som satt på var riktigt bra. Trodde nog aldrig riktigt på honom. Vi körde på med vinylen ett bra tag, polarna på skolan hade alla cd, inte jag. Köpte Poison, Bon Jovi, men tjuvlyssnade även på farsans skivor så det blev riktig musik med som Led Zeppelin, Crosby, Stills, Nash and Young (Almost cut my hair...). När vi väl skaffade cd blev det en Philips (CD914?) och vi tyckte alla att ljudet blev sååå mycket bättre... Livet rullade på och mitt ljud/musikintresse bara ökade, läste allt jag kom över, har för många ljudtidningar. Pluggade El och signalbehandling på högskolan för att lära mig mer om prylarna. Jobbade ett tag på Hifi-klubben , åkte på mässor och lyssnade på utrustning värd miljoner. I ett och samma rum. Det dyraste jag lyssnat på måste vara en uppsättnin JMLab Utopia BE matade med Tysk elektronik, lätt värt för mycket... Fast bästa ljudet jag hört får nog bli ett par JBL, 250000:- högtalare, fast matade med "billig" elektronik. Även TACT och Dali demade på Hifi-klubben ligger nära till hands att vara bland det bästa. Men ska det bli riktigt bra så måste det vara vinyl. Jag har lyckats komma över en gammal fin DENON vinylsvarv och en Ortofon Kontrapunkt A pu till riktigt humana priser, det kan rädda en mörk höstkväll det. De och farsans gamla skivor som numer står i min garderob. Fyfan vilken tur jag har!
Hifi är som cykel, det tar tid att bli nöjd, har köpt och sålt så många prylar att jag nästa skäms. När jag vuxit ur pojkrummet blev det, marantz cd och en sony förstärkare, den senare blytung och solid. Efter dessa har jag haft en classé cd, ett par JMLab Electra högtalare och en riktigt specialare, en cd med rör, livsfarlig. Fick rejäla stötar av den... Nu står det en gammal cd (från 1991) de var som bäst på den tiden, låt ingen säljare påstå något annat och en Marantz förstärkare, högtalarna har jag och farsgubben byggt själva, det är TSTWKT!

Hur var det med farsans gamla prylar då? Jo det visade sig att den där gamla PU fortfarande var rankad bäst i sin klass och nu kostar närmar 4000:-, Shure V15 är bra skit.

2 kommentarer:

Nordström sa...

Insnöad ska man va! Jag förväntar mig en utbildning i bra musik när jag kommer upp nästa gång!

Anonym sa...

4 wd, mtb, hifi, QL. Har en Dual audiophile concept 505-4 med en schysst ortofon movin´magn. Sugen på antingen marantz 7000- Ken Ishiwata-trimmade sa/cd och tillhörande integrerade förstärkare. Denna VS Harman/Kardon cd och deras klassiska förstärkare...Vilken skulle du välja?