lördag, mars 05, 2011

Det blir inget namnbyte

Efter sprintguldet funderade jag på om Thor kan heta Hellner i förnamn... Men efter gårdagens stafett... Om du går ut 30s efter täten, tillsammans med världens absolut bästa spurtare, som har 100-tusen människor på läktaren, inte som stöd, utan som kräver guld, och som efter att i flera år balanserat på nationens gillande eller ogillande. Ett misstag och Petters skidkungadöme skulle vara ifrågasatt. Då ska du inte dra. Det borde finnas röda kort att ta fram till sådant. Vad heter han kommentatorn säger att Petter är kyligare än Hellner och det lönar sig inte att ställa sig och titta på honom. Det vetifan det. Med hela Norge runt banan och ett guld som glider honom ur händerna. Jag skulle vilja påstå att igår var första och sista gången det hade kunnat fungera att spela ut honom. Men det går inte. Han äger de andra skidåkarna. Han är så överlägsen, flera nivåer över alla andra. Frågan är om det finns någon idrottsman som är lika överlägsen sina motståndare? Han är inte mindre överlägsen nu efter målgången heller. Våra jantelagskommentatorer kan inte förstå att det är hans sätt att uppträda som ger honom denna hundraprocentiga utdelning. Det är det som ger honom alla nivåer över de andra. Det går inte att bli världens bästa avslutare genom att vara ödmjuk. Inte en chans.

2 kommentarer:

Robert sa...

Äntligen någon till som fattat vad det handlar om, jag blev så förbannad i går när jag såg vad gjorde så jag gick i från tv,n och böjade jobba.

Anonym sa...

Så arg som Robban blev har har jag aldrig varit, jobba?

Jag är gillar att världens bästa skidåkare vann femmilen. Att vara glad över att Norge misslyckas har jag aldrig förstått mig på...

Dock är jag stockkonservativ, längdskidor är inte cykel. Jag hoppas att Falun kör individuellstart så det stänker om det. Och att de inte kör 6x8,3 på femmilen. De har bättre möjligheter än så, fy fan för arenaidrotter.

/Jocke